RIZOOM

De aarde is uitgewoond. Mensen moeten hun manier van leven en handelen grondig herzien. Daarvoor is het belangrijk dat de denkbeelden en waardesystemen die aan dit handelen ten grondslag liggen worden bijgesteld. Hoe doen we dat? Wat hebben we nodig om een radicaal andere verbeelding teweeg te brengen over de plek van onszelf, de mens, in de wereld?

RIZOOM is een nomadisch kunstwerk, een werk in ontwikkeling, waarmee we reizen langs verlaten en overwoekerde industriële terreinen in Europa. Op deze ruïnes, achtergelaten door het kapitalisme, ontwaren we de geesten van voorbije tijden, maar ook het samengroeien van ‘natuur’ en ‘cultuur’, als flikkeringen van een mogelijke toekomst. Hier gaan we op zoek naar een nieuw en ander gesprek met de mensen en dingen om ons heen. We stappen bewust uit onze ‘gewone’ manier van denken en spreken over de mens als niet-natuurlijk en de natuur als romantisch toevluchtsoord of te exploiteren grondstof.

Op de kapitalistische ruïnes gaan we aan het werk met divers samengestelde groepen mensen (een boer, leraar, bankdirecteur, bloemist, kunstenaar, politicus) en laten we ons inspireren door de dieren, dingen, planten en microben die we tegenkomen in de overwoekerde en afbrokkelende, door de mens gebouwde, structuren.
RIZOOM is een werk in drie delen. Via Dwaling en Gesprek worden deelnemers meegenomen in een uitdagend gedachtenspel en verleid tot andere manieren van verhouden en ervaren. Sporen van de processen die we aangaan voegen we toe aan een voortdurend veranderend en groeiend Composterend archief.
Vanaf voorjaar 2022 reizen we met RIZOOM ook langs festivals, theaters en musea in verschillende Europese steden. Ook hier gaan we een samenwerking aan met de dieren, dingen, planten en microben die er leven en nodigen we deelnemend publiek uit voor dwaaltocht en gesprek. Op iedere locatie die we bezoeken brengen we het rizomatisch denken en spreken in praktijk en brengen we bestaande verhoudingen in beweging.

‘We need to think, think, think ’ stelt filosofe Rosi Braidotti in een van haar lezingen, als antwoord op de vraag waar we de theatrale ruimte anno nu voor moeten inzetten. RIZOOM doet precies dat: ruimte scheppen om te denken, te overdenken en terug te denken, maar wel en juist samen met planten, dieren, dingen, microben én ons eigen lichaam.

| Première 20 november 2021, op het terrein van een voormalige zetmeel fabriek in Ter Apel (Groningen) tijdens Jonge Harten Theaterfestival |

Concept & Ontwikkeling Lotte van den Berg en Daan ’t Sas in samenwerking met Zephyr Brüggen, Sophie Valérie Janssen, Jakob Proyer e.a.


Skiantos, Italy 2012
Thomas Jorion

Geef je op voor een openbare repetitie:

Do 28 oktober 2021
13:00-17:00

Openbare repetitie RIZOOM – Ter Apel (Groningen)

#TerApel
Ruiten A Kanaal Zuid 27
9561 TG Ter Apel

De eerste plek die we met RIZOOM bezoeken is een voormalige zetmeel fabriek in Ter Apel (Groningen). In oktober en november houden we hier op verschillende dagen openbare repetities. We nodigen je uit om mee te komen doen!

Per dag hebben we ruimte voor 10 deelnemers. Je kunt je opgeven door een mailtje te sturen naar rizoom@buildingconversation.nl. Vermeld in de mail je naam en telefoonnummer.

Vrij 5 november 2021
13:00-17:00

Openbare repetitie RIZOOM – Ter Apel (Groningen)

#TerApel
Ruiten A Kanaal Zuid 27
9561 TG Ter Apel

De eerste plek die we met RIZOOM bezoeken is een voormalige zetmeel fabriek in Ter Apel (Groningen). In oktober en november houden we hier op verschillende dagen openbare repetities. We nodigen je uit om mee te komen doen!

Per dag hebben we ruimte voor 10 deelnemers. Je kunt je opgeven door een mailtje te sturen naar rizoom@buildingconversation.nl. Vermeld in de mail je naam en telefoonnummer.

Za 6 november 2021
13:00-17:00

Openbare repetitie RIZOOM – Ter Apel (Groningen)

#TerApel
Ruiten A Kanaal Zuid 27
9561 TG Ter Apel

De eerste plek die we met RIZOOM bezoeken is een voormalige zetmeel fabriek in Ter Apel (Groningen). In oktober en november houden we hier op verschillende dagen openbare repetities. We nodigen je uit om mee te komen doen!

Per dag hebben we ruimte voor 10 deelnemers. Je kunt je opgeven door een mailtje te sturen naar rizoom@buildingconversation.nl. Vermeld in de mail je naam en telefoonnummer.

Zon 7 november 2021
13:00-17:00

Openbare repetitie RIZOOM – Ter Apel (Groningen)

#TerApel
Ruiten A Kanaal Zuid 27
9561 TG Ter Apel

De eerste plek die we met RIZOOM bezoeken is een voormalige zetmeel fabriek in Ter Apel (Groningen). In oktober en november houden we hier op verschillende dagen openbare repetities. We nodigen je uit om mee te komen doen!

Per dag hebben we ruimte voor 10 deelnemers. Je kunt je opgeven door een mailtje te sturen naar rizoom@buildingconversation.nl. Vermeld in de mail je naam en telefoonnummer.

Za 20 november 2021
tijd nnb

Première RIZOOM – Jonge Harten Theaterfestival (Groningen)

#TerApel #JongeHartenTheaterf...
Start locatie nnb

De eerste plek die we met RIZOOM bezoeken is een voormalige zetmeel fabriek in Ter Apel (Groningen). Hier gaat RIZOOM in première tijdens het Jonge Harten Theaterfestival.
De kaartverkoop start begin oktober.

Zon 21 november 2021
Tijd nnb

RIZOOM – Jonge Harten Theaterfestival (Groningen)

#TerApel #JongeHartenTheaterf...
Start locatie nnb

De eerste plek die we met RIZOOM bezoeken is een voormalige zetmeel fabriek in Ter Apel (Groningen). Hier gaat RIZOOM in première tijdens het Jonge Harten Theaterfestival.
De kaartverkoop start begin oktober.

Maa 22 november 2021
Tijd nnb

RIZOOM – Jonge Harten Theaterfestival (Groningen)

#TerApel #JongeHartenTheaterf...
Start locatie nnb

De eerste plek die we met RIZOOM bezoeken is een voormalige zetmeel fabriek in Ter Apel (Groningen). Hier gaat RIZOOM in première tijdens het Jonge Harten Theaterfestival.
De kaartverkoop start begin oktober.


PRAKTISCH
Duur
2 uur per groep.
Capaciteit vanaf 100 mensen (verdeeld in groepen).
Taal afhankelijk van de plek waar we zijn.

‘Our bodies have formed themselves in delicate reciprocity with the manifold textures, sounds, and shapes of an animate earth — our eyes have evolved in subtle interaction with other eyes, as our ears are attuned by their very structure to the howling of wolves and the honking of geese. To shut ourselves off from these other voices, to continue by our lifestyles to condemn these other sensibilities to the oblivion of extinction, is to rob our own senses of their integrity, and to rob our minds of their coherence. We are human only in contact, and conviviality, with what is not human.’ (Abram, 1997)